Profesjonalizm, roztropność i emocje – kilka spostrzeżeń z konferencji „Azymut dla CFO”

Przedwczoraj – 6.03.2024 – na Sali Notowań warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych spotkali sie dyrektorzy generalni i finansowi na konferencji zoganizowanej przez KDF Dialog, aby omówićnajważniejsze zagadnienia firm w Polsce i wypracować rekomendacje w zakresie:

– zasad automatyzacji procesów, w szczególności z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
– odpowiedzialności członków zarządu
– tworzenia informacji zarządczej
– wykorzystania szans i mitygacji ryzyk związanych z sytuacją gospodarki niemieckiej
– postępowania w przypadku konfliktów interesów prywatnych i służnowych.

Opracowania i filmy bedą niebawem dostępne, dzisiaj sygnalizujemy jedynie kilka ważnych i radosnych punktów wczorajszego dnia.

Izabela Olszewska, członkini zarządu Giełdy Papierów Wartościowych, otwierając nasze spotkanie zwróciła uwagę na obszar ESG. Dyrektywa CSRD będzie dotykała przede wszystkim spółki publiczne, ale  uważam, że kwestia ESG będzie adresowana absolutnie we wszystkich spółkach, nie tylko publicznych. Chociażby to, że banki czy firmy ubezpieczeniowe, mające swoje obowiązki raportowania, będą wymagały od spółek, swoich klientów  odpowiednich danych w tym obszarze. „Tutaj też widzę bardzo duży obszar współpracy działów finansowych właśnie z osobami, które będą odpowiadały w firmie już stricte za kwestie związane ze zrównoważoną transformacją.” – powiedziała. Bedziemy w Klubie rozwijac temat raportowania niefinansowego.

Pierwszą część zdominowały tematy AI i  projekty wdrożeń tej technologii, realizowane przez CFO. Dlaczego właśnie CFO powinien być liderem w tym obszarze? Odpowiedział na to pytanie Bartosz Radziszewski, prezes Fundacji Klub Dyrektorów Finansowych. Nie tylko dlatego, że CFO potrafi wskazać, gdzie może być najwiekszy efekt biznesowy. „Jako dyrektorzy finansowi, jako osoby zarządzające obszarem finansowym w firmie jesteśmy postrzegani jako osoby zaufania. Jesteśmy odpowiedzialni za tworzenie platformy wiarygodności zbudowanej z faktów i liczb. Każde nasze zdanie jesteśmy w stanie udokumentować. I umożliwiamy to innym menedżerom.”

Dyplomy DFE AI AWARD – przyznane za odwagę i roztropność, za inicjatywę i odpowiedzialność we wprowadzaniu tej technologii do firmy – otrzymali Agnieszka Kowalczuk, Tremco, Ewa Woroszył, Autopay, Maciej Broniszewski, Sword, Wojciech Rosa, Polpharma, Piotr Słomianny, MPWiK we Wrocławiu. Gratulujemy!

To grono wraz z Kapitułą Klubu opracowuje Dekalog AI – kryteria oceny projektów. Wszystko w ramach programu Digital Finance Excellence. 

Natomiast na najbliższych spotkaniach regionalnych spróbujemy odpowiedzieć na pytanie: Gdzie jest największa gotowość na rozwiazania AI, a gdzie będzie największy efekt biznesowy? Podpowiedzą będzie slajd z jednej z konferencyjnych prezentacji.

Trudna sytuacja w niemieckiej gospodarce odruchowo wzbudza niepokój w polskim biznesie ze względu na silne powiązanie naszych gospodarek. Gorsze wyniki i pesymizm niemieckiego przemysłu rzeczywiście powodują widoczny spadek w wynikach przemysłu w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, np. Węgier czy Czech, ale w Polsce jest on znikomy. Są liczby wręcz napawające optymizmem. W 2023 roku niemiecki import spadł ogółem o ponad10%, ale import z Polski wręcz wzrósł. Niemiecki biznes dalej inwestuje w Polsce, dynamicznie tworzy nowe spółki. Rozważymy potencjalne polskie korzyści z tej sytuacji.

Wiele mówiliśmy o finansach, prawie, handlu, technologii, automatyzacji, ale słowem, które padało najczęściej było zaufanie. Pojawiło się już w pierwszym wystąpieniu Iwony D. Bartczak. „Przez wiekszą część historii ludzkości bardzo trudno było ustalić, czy to, co ktoś nam powiedział, było prawdą. Czy powinniśmy mu wierzyć? Wierzyliśmy w opowieść, jesli wierzyliśmy człowiekowi, który opowiadał. Wraz z pojawieniem się fotografii, filmu, telewizji, a także na początku mediów społecznościowych, wydawało nam się, że oglądamy prawdę, czytamy autentyczną wiadomość, mimo że rzecz dzieje się daleko – w czasie lub przestrzeni. Dzisiaj – wraz z zalewem informacji i obrazów sfabrykowanych dzięki technologii – wracamy do ustawień fabrycznych. Wierzymy w informację lub obraz, jeśli wierzymy człowiekowi – lub po prostu źródłu – które ją przydstawia. Bo znowu nie jesteśmy w stanie sprawdzić tego, co otrzymujemy. I to jest dobra wiadomość. Ta sytuacja pomoże budować nam więzi między sobą, między ludźmi. Nie sprawdzajmy autentyczności wiadomości, lecz jakość źródła.”

Również z tego powodu mają wielki sens takie społeczności jak Klub Dyrektorów Finansowych „Dialog”. Spotykając się, pisząc i czytając swoje komentarze i artykuły, pracując wspólnie nad klubowymi projektami, przeprowadzając w swoich firmach  pilotaże – lub inne przedsięwzięcia – ze wsparciem osób z Klubu  tworzymy nie tylko wartość firm i naszych marek osobistych, ale i kapitał społeczny naszego świata, kapitał zaufania i wiarygodności.

27 CFO, nowych uczestników Klubu Dyrektorów Finansowych „Dialog”, którzy przyjechali na Konferencję, otrzymało znaczki symbolizujace przynależność do tej kilkusetosobowej społeczności. Ponad 120 już dobrze zaznajomionych ze sobą dyrektorów, obecnych na konferencji, przyjęło nowych życzliwie i z dużym zaciekawieniem 🙂

Roman Młodkowski współwłaściciel, wydawca i dziennikarz telewizji Biznes24 został wyróżniony przez CEO i CFO z naszego środowiska jako najbardziej wiarygodna i opiniotwórcza osoba mediów.

Gratulujemy! Odbierając dyplom powiedział. „Jest to dla mnie ważne i wzruszające wyróżnienie. Jesteśmy przecież rebeliancką, kilkunastoosobową organizacją, a konkurujemy z gigantami, zatrudniającymi tysiące ludzi. Cieszę się, że  według CEO i CFO wnosimy tak dużą wartość.”

Naszą konferencję zakończył Hyde Park porywająco poprowadzony jak zwykle przez Małgorzatę Sobczyk z Kapituły Klubu. I jak zwykle – chętnych do spontanicznych wystąpień nie brakowało. Małgorzata napisała potem  w swoim blogu: „Emocja – to jest to, czego się nie wypieramy. Jako C-level management też je mamy i coraz bardziej zwracamy uwagę na ich znaczenie. „Azymut dla CFO” jako wydarzenie samo w sobie jest pozytywną dawką takich dobrych emocji, które dają nam zasilania na kolejne miesiące naszej bardzo wymagającej pracy. Profesjonalizm jest oczywiście na pierwszym miejscu, ale dobra energia jest dobrą bazą dla tego profesjonalizmu, a przede wszystkim dla naszej kreatywności. Jest motywacją. A każdy jej potrzebuje. Każdy!

Gromkimi brawami uczestnicy nagrodzili Katarzynę Bulkowską z Fundacji KDF, na której spoczywała odpowiedzialność za organizację i sprawny przebieg naszej konferencji. Nasłuchała się pochwał 🙂

Partnerzy Konferencji : Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, AccountantX (Columb Technologies), Coface, Pagero, Kancelaria Sołtysiński Kawecki Szlęzak, Akademia Leona Koźmińskiego, Magazyn Controlling i Zarządzanie. Więcej informacji o nich TUTAJ