Być dwie długości przed innymi – przed spotkaniem o zarządzaniu należnościami w Rzeszowie w czwartek 17.11

Już w najbliższy czwartek na spotkaniu Klubu Dyrektorów Finansowych „Dialog” w Rzeszowie  cykl działań – dyskusji, badań, analiz – które pomogą nam dostosować proces należności w firmach do warunków spowolnienia gospodarczego. Więcej informacji o tym spotkaniu i możliwość zapisania się na nie jest TUTAJ

A na rogrzewkę odpowiedź przedstawiciela ubezpieczyciela należności na pytanie  „Jakie działania podjąć, zanim dotkną nas konsekwencje spowolnienia gospodarczego? Jak przygotować się na kłopoty naszych klientów?”:

Żyjemy w czasach, w których prowadzący biznes nie mogą w żaden sposób powiedzieć, że coś w kolejnych miesiącach wydarzy się na pewno, np. jakieś ceny wzrosną spadną, jakiś kraj zamknie rynek albo otworzy, zostanie wprowadzone jakieś prawo zmieniające kalkulacje.

Czy oznacza to, że w tak błyskawicznie zmieniającym się otoczeniu oraz przy trudności przewidzenia kluczowych wskaźników gospodarczych nie można zrobić nic?

Odpowiedź jest jednoznaczna: powinno się zrobić wszystko, żeby zminimalizować negatywne skutki takiej sytuacji dla własnej firmy. Bez wątpienia kluczowym elementem jest wiedzieć jak najwięcej o swoim partnerze biznesowym. Część tej wiedzy przedsiębiorca buduje na podstawie doświadczenia płynącego z często długoletniej współpracy. Niewątpliwie powinno się jednak korzystać z danych zewnętrznych, które gromadzone są przez profesjonalne podmioty, następnie są przetwarzane oraz obudowywane skomplikowanymi algorytmami, w wyniku czego przygotowywane są szczegółowe i zaawansowane raporty wskazujące na poziomy ryzyka związane z poszczególnymi podmiotami gospodarczymi ale także całymi branżami i sektorami. Co ważniejsze te dane są na bieżąco aktualizowane i uzupełniane.

Połączenie własnego doświadczenia biznesowego z klientem oraz dodatkowych informacji zewnętrznych pozyskanych o tym kliencie, najbardziej aktualnych i jak najpełniejszych z punktu widzenia biznesowego, pozwala przedsiębiorcy podjąć decyzję o rozwinięciu, utrzymaniu lub ograniczeniu czy nawet szybkim zakończeniu współpracy. Tyle prewencja.

Ale czy to wszystko? Z mojego punktu widzenia podstawą jest przegląd procedur, a w przypadku ich braku wdrożenie tych związanych z kontrolą należności i miękką windykacją. Ścisły monitoring należności tuż przed wymagalnością faktury, jak również bezzwłoczne uruchomienie procesu odzyskiwania wymagalnych należności, staje się obecnie priorytetem.

Wydaje się, że od dawna nie było sytuacji, w której zasada bycia o dwie długości przed innymi w wyścigu po swoje pieniądze byłaby tak istotna, jak staje się teraz i będzie w najbliższych latach. Przy gwałtownie wzrastających kosztach związanych z prowadzoną działalnością, wysokim wskaźniku inflacji, drogim kredycie, naturalnym środkiem ratowania bieżącej sytuacji finansowej dla wielu podmiotów gospodarczych będzie kredytowanie się swoimi kontrahentami, a co za tym idzie wydłużanie terminów płatności. W takiej sytuacji niemal pewne jest, że odpowiednie procedury, konsekwencja oraz determinacja w zakresie windykowania należności, czy to w ramach wewnętrznych służb, czy korzystając z partnerów zewnętrznych, będzie stanowić dla przedsiębiorców kluczowe remedium na tę sytuację.

Maciej JASIŃSKI, dyrektor działu windykacji w Coface Poland