Albo ekspansja, albo wzrost marży – jedno spostrzeżenie ze spotkania w Gdyni 18.01

W Gdyni spotykamy sie w Hotelu Błękitny Żagiel, położonym tuż przy plaży, a z okiem naszej sali widać i słychać morze. Myślałby ktoś, że trudno się skupić w takich okolicznościach, ale to nie nasz przypadek. Wypracowujemy to naprawę trafne rekomentacje, spostrzeżenia, refleksje.

Dzisiaj 18.01 też tak było. Zanim spiszemy pełną notatkę, kilka zdań Roberta Izdebskiego z IBPM:

„Komentując wyniki styczniowego sondażu w KDF Dialog „Jakie działania przyniosą najszybszy i najlepszy efekt w postaci wzrostu lub zachowania marży w obliczu niekorzystnych zjawisk 2022 roku?” zwracam uwagę, że nie da się w tym samym czasie zrobić ekspansji i poprawić marży, ponadto inny rodzaj automatyzacji jest potrzebny do ekspansji, a inny do wzrostu marży.

Ekspansja wymaga dynamiki, kreatywności, elastyczności, a narzędzia muszą pomagać ludziom, aby podwoić obrót, wejść na nowy rynek, itd. Ale podczas ekspansji nie naciska się na marżę, bo to w istocie jest inwestycja. Potem przychodzi czas na wyciskanie marży. A to się osiąga standaryzacją i automatyzacją.  Obrazowo mówiąc, w zautomatyzowanym procesie mniej wykwalifikowany pracownik, zarabiający powiedzmy 5000 zł, wykona pracę z tym samym efektem, co wcześniej wybitny specjalista za 20 000 zł, ale działający w środowisku znacznie mniej zautomatyzowanym. Teraz ten wybitny i drogi specjalista będzie mógł się zająć kolejnym ambitnym zadaniem.”

A to wyniki sondażu. Będziemy je omawiać także na spotkaniu 27.01 w Warszawie