Spodziewaliśmy się, że usprawnianie i automatyzacja procesu zamykania miesiąca (kwartału, roku) będzie przebojem III edycji Digital Finance Excellence, która zaczęła się w kwietniu 2020. I rzeczywiście tak się stało, a nawet bardziej niż spodziewaliśmy się, ponieważ turbulencje wynikające z aktualnego kryzysu spotęgowały problemy z płynnością pracy, dostępnością danych, dyspozycyjnością pracowników.
Coraz więcej uczestników Klubu Dyrektorów Finansowych „Dialog” prosi ekspertów Klubu o wsparcie w tym temacie. Więc ciągle na tym ZOOM czy TEAMS pokazuje te albo inne slajdy, np. jak poniżej.
Jak jest teraz? Jakie są najczęstsze stosowane rozwiązania problemów powodujących uciążliwość i długi czas zamykania miesiąca?
- Zwiększenie ilości pracy przeznaczanej przez zaangażowane osoby na zamykanie miesiąca, kosztem innych zadań.
- Rozciągnięcie okresu zamknięcia miesiąca do maksymalnych dopuszczalnych terminów.
- Zatrudnienie dodatkowych osób do wykonywania czynności związanych z zamknięciem miesiąca.
Jakie są bariery tych najczęściej stosowanych rozwiązań?
- Obowiązkowe terminy rozliczeń podatkowych, np. 20-ty dzień kolejnego miesiąca lub później.
- Brak wyszkolonej i kompetentnej kadry.
- Pojawianie się błędów spowodowanych przeciążeniem dużą ilością pracy do ostatniej chwili, w konsekwencji brakiem czasu na analizę jej rezultatu i weryfikację pod względem poprawności i jakości.
Ale są inne rozwiązania możliwe do zastosowania. Wypracowaliśmy je w ramach DFE, programu Klubu Dyrektorów Finansowych „Dialog” oraz z pomocą Partnerów programu. To jest naprawdę dobra wiadomość.
Polecamy artykuł na ten temat Bartosza Radziszewskiego i Jarosława Stefaniaka https://dfe.org.pl/proces-zamkniecia-miesiaca/
Zagadnienie usprawniania i automatyzacji procesu zamykania miesiąca będzie tematem spotkania w Business Dialog w dniu 9.06 w godz. 15.00-17.00. Rejestracja https://businessdialog.pl/wydarzenia/dfe-09062020
Przy okazji propagujemy zarządzanie procesowe 🙂