Na wczorajszym 6.03 spotkaniu Klubu Dyrektorów Finansowych „Dialog” w Rzeszowie na temat outsourcingu księgowości sformułowano ciekawe spostrzeżenie na temat charakteru i poziomu konkurencyjności w Polsce. Outsourcing księgowości większych firm często jest nieudany i kończy się przywróceniem tego obszaru w firmie, albo w ogóle nie jest brany pod uwagę. Są różne przyczyny, ale jako najważniejszą dyrektorzy wskazali niską jakość usług dostawców takich usług.
Agnieszka Peret, dyrektor finansowa w firmie Dobrowolscy tak sformułowała ten wniosek:
„W Polsce ciągle jest bardzo mała konkurencja między dostawcami usług dla dużych firm, więc nie mają motywacji do podnoszenia ich jakości. Usługodawcy często ograniczają się do oferty dla małych firm, które nie wymagają od nich wysokich kompetencji ani pogłębionej znajomości danej branży.”
W polskiej gospodarce dominują – ponad 90% – małe firmy, o nie bije się mnóstwo dostawców, więc między nimi jest silna konkurencja.
Świadczenie usług dla dużych podmiotów wymaga znacząco większych nakładów i znacznie wyżej wykwalifikowanych pracowników u takiego dostawcy. Więc tu liczba ofert raczej nie zwiększa się, a w konsekwencji nie ma też wielkiej konkurencji między dostawcami, a potencjalni klienci – większego wyboru.
Dla dostawców usług, którzy jednak zdecydują się na rozbudowę biznesu o ofertę dla większych firm, jest to znakomity rynek, ponieważ te firmy widzą korzyść w outsourcingu i rozglądają się za partnerami do niego.