Na spotkaniach regionalnych przygotowujemy się do wiosennej konferencji, korygujemy tematy i zagadnienia, słuchamy opinii koleżanek i kolegów, aby potem finalne wystapienie było jak najtrafniejsze.
We wtorek 13.02 Wojciech Rosa, CFO w Polpharma powiedział:
„W Grupie Polpharma procesy w finansach są tematem ciągłej optymalizacji i doskonalenia, aktualnie kosztują firmę nie więcej niż 1% przychodów. Ciągle poszukujemy rozwiązań, nasza rola lidera cyfryzacji polega teraz głównie na wykorzystaniu naszych doświadczeń i wspomaganiu innych obszarów firmy w takim przebudowywaniu i cyfryzacji procesów, aby uzyskiwać lepszą efektywność, zmniejszyć zaangażowanie gotówki, uzyskać większy przychód. Szczególnie interesują nas tematy prognozowania popytu, planowania i realizacji produkcji, wspomagania obszarów komercyjnych.” Więcej w wystąpieniu „Przygotowanie firmy do pierwszych wdrożeń AI. Co musi wiedzieć CFO, aby dobrze wybierał i wspierał te projekty, żeby nie był ani ryzykantem, ani hamulcowym?”
A Daniel Szlachciak w Poznaniu tak zadeklarował:
„Miałem możliwość pracy w różnych organizacjach, zarówno pod względem struktury właścicielskiej, wielkości, dojrzałości, branży czy też pochodzenia kapitału. Niektóre z tych organizacji budowałem od podstaw, konfrontując oczekiwania stakeholdersów z własnym doświadczeniem i biznesową intuicją. I dostrzegam wyraźną (dodatnią) korelację pomiędzy tym, na ile poważnie traktuje się liczby, KPI’e, budżety, progi rentowności, NPV’y, a skutecznością w realizacji strategicznych celów.
Dostrzegam też, jak istotne jest przełożenie tego hermetycznego języka księgowych i finansistów na codzienną komunikację, jak ważna jest edukacja, aby wszyscy w organizacji, od właściciela po sprzedawcę czy kierownika magazynu znali cele firmy i wiedzieli, jak za pomocą kilku liczb można ocenić skuteczność ich realizacji. I między innymi o tym będę mówił podczas konferencji.” ”
Wtóruje mu Paweł Musiał z Controlling Systems:
„Na co dzień pracuję z ludźmi z controllingu, którzy tworzą informację zarządczą dla biznesu. Obserwuję duże luki ze zrozumieniem pojęć finansowych przez menedżerów, ale i ze zrozumieniem biznesu przez samych finansistów. Dotyczy to zarówno samego języka często nierozumianego przez nie-finansistów, ale też przepaści między strategią firmy, a jej realizacją na niższych poziomach organizacji. Każda organizacja powinna pracować jak zespół i „grać do jednej bramki”. Często mam wrażenie, że to nie jedna drużyna, ale kilka osobnych grup ludzi. Jak to zmienić? Myślę, że warto by było zacząć od zrozumienia, że każdy z nas jest inny i że ta różnorodność może być mocną stroną każdej organizacji, ale trzeba zacząć od … zaufania. Chętnie rozwinę ten wątek podczas dyskusji.
Przy zaufaniu zwracam uwagę na cztery aspekty:
– do danych (podstawa to rzetelne dane, odpowiednio przygotowane raporty/ dashboardy)
– do relacji między ludźmi (zrozumienie celów, stylów komunikacji)
– do samej firmy (przełożenie misji, wizji, wartości, strategii na pracę codzienną – teoria czy praktyka)
– i do samych siebie (znam siebie, mam świadomość swoich talentów, wiem jak się komunikuję z innymi – wiem, że dam radę i chcę podjąć ryzyko przyłączenia się z pełnym zaangażowaniem do realizacji strategii firmy).”
Oba głosy do debaty „Rola finansów i controllingu w kształtowaniu informacji zarządczej w firmach o różnej strukturze właścicielskiej.”
„Niemiecki rząd obniżył prognozę wzrostu gospodarczego w 2024 r z 1,3% do 0,2%. W Coface jesteśmy bardziej optymistyczni i oczekujemy 0,6% . Gospodarkę powinna zacząć napędzać konsumpcja gospodarstw domowych dzięki dodatniej dynamice płac realnych z dwóch ostatnich kwartałów. W jaki sposób wpłynie to na biznes w Polsce? ” – mowi Grzegorz Sielewicz, Coface w Polsce. Wystąpi wraz z Christiane VON BERG, Coface w Niemczech i Regionie Europy Północnej. Trudna sytuacja w niemieckiej gospodarce odruchowo wzbudza niepokój w polskim biznesie ze względu na silne powiązanie naszych gospodarek. Ale warto też rozważyć potencjalne polskie korzyści z tej sytuacji.
Malgorzata Sobczyk z Kapituły Klubu – od kilku edycji naszej konferencji prowadząca Hyde Park – ma przekaz niezmienny: „Hyde Park to strefa wolności, podczas której każdy uczestnik konferencji może zabrać głos, nie pytając o zgodę organizatorów. Co zawsze chciałem, chciałam powiedzieć o swoich doświadczeniach, przemyśleniach czy spostrzeżeniach, a jakoś nie było okazji? Powiedz teraz – ja przypilnuję Twojej wolności.”
Więcej o konferencji i możliwość rejestracji na nią https://www.azymutcfo.pl/