We wtorek na spotkaniu Klubu Dyrektorów Finansowych „Dialog” w Warszawie omówiliśmy wstępne wyniki badania praktyki procesu „Purchase-to-Pay” (P2P) oraz wypracowaliśmy wskazówki dla raportu, który przedstawia rekomendacje do jego usprawniania i automatyzacji.
Sporo uwag dotyczyło warunków dobrej współpracy osób z różnych działów, aby proces biznesowy przebiegał płynnie zwłaszcza na początkowym etapie, i nie kumulował niepotrzebnej pracy w dziale księgowym, gdy pojawi się faktura. Chaos często powodowany jest przez rozproszenie systemów informatycznych, w których proces P2P jest realizowany. Integracja systemów bądź zastępowanie wielu jednym rozwiązanie jest ważnym punktem optymalizacji procesu.
„Usprawniania to proces ciągły. Wszelkie zmiany w otoczeniu rynkowym będą powodowały, że proces będzie się zmieniał i wymagał wdrożenia zmian, któremu sprosta tylko elastyczne rozwiązanie „low-code” – mówiła Ewelina Zaguła-Pikuła, CFO w IDEO. „Każdy proces powinien mieć właściciela procesu, który identyfikuje się z danymi problemami, który będzie diagnozował potrzeby, wyłapywał wyjątki oraz tworzył nowe i optymalizował istniejące procesy.