Dyrektorom HR i dyrektorom finansowym coraz bliżej do siebie

Iwona D. Bartczak reprezentowała Klub Dyrektorów Finansowych „Dialog” na wydarzeniu zorganizowanym przez Arthur Hunt, firmę rekrutacyjną i doradztwa personalnego, partnera Klubu. W gronie dyrektorów generalnych i dyrektorów HR omawiano wyniki badania „ROSNĄCA ROLA HR W ZARZĄDZANIU FIRMAMI  W PERSPEKTYWIE DO 2030 ROKU”.

Wśród wielu ważnych wniosków i rekomendacji pojawiły się i te wskazujące na większe porozumienie i współpracę dyrektorów HR i dyrektorów finansowych. Rola dyrektorów i managerów HR ewoluuje w kierunku rzeczywistego wsparcia zarządów, opierając się nie tylko na miękkich kompetencjach, ale także na stosowaniu narzędzi charakterystycznych dla biznesu: wskaźników, pomiarów wydajności, pulpitów nawigacyjnych oraz procesowego podejścia. Dzięki temu stają się równoprawnymi partnerami dla kierownictwa, posługującymi się tym samym językiem co CFO czy inni członkowie zarządów.

W wymienionym raporcie czytamy:

Rola HR w organizacji się zmienia i zbliża się do głównego nurtu działalności firmy: od funkcji administracyjnej do funkcji wsparcia, w najbardziej pragmatycznym znaczeniu tego terminu. 

Uprawomocnił on „parę manager/HR” jako kluczowych graczy w funkcji HR. Częste określanie managera jako „pierwszego HR-owca” wyraźnie podkreśliło fakt, że sami pracownicy HR nie są w stanie poradzić sobie ze wszystkimi kwestiami związanymi z zasobami ludzkimi w organizacji. 

Opisywane zmiany zachęciły działy HR do wyposażenia się w narzędzia dialogu o takim samym charakterze, jak te używane w biznesie: wskaźniki, KPI, pomiary wydajności, pulpity nawigacyjne, podejście procesowe itp. Miało to bezpośrednie przełożenie na postrzeganie managerów HR, jako pełnoprawnych partnerów w dyskusjach z biznesem. 

Działy HR są również angażowane do wspierania realizacji projektów transformacyjnych/ restrukturyzacyjnych (kulturowe lub organizacyjne) oraz podejścia do kwestii takich jak zaangażowanie i strategiczne zarządzanie umiejętnościami z nowej perspektywy, po wprowadzeniu zmiany, 

Działy HR zaczynają bardziej koncentrować się na strategicznych wyzwaniach: rozwoju pracowników i ich umiejętności, kontroli kosztów, poprawie usług operacyjnych dla pracowników, utrzymaniu pracowników oraz standaryzacji narzędzi i procedur. Dbają również o własną wydajność, pracując nad poprawą produktywności procesów HR. 

Dzięki tej zmianie mogą w większym stopniu odpowiedzieć na indywidualne potrzeby poszczególnych managerów i pracowników dotykając szerokich aspektów działania organizacji.

Z wielu ciekawych wątków dyskusji Dorota Grudzień, dyrektor zarządzająca Arthur Hunt wymieniła następujące:
🔥 Czy pokolenie Z jest rzeczywiście „trudne”? Czy my wchodząc na rynek pracy nie budowaliśmy tego samego przekonania w starszych „generacyjnie” managerach?

🔥Czy czasy w których żyjemy, pełne dynamizmu, zmienności i niepewności tak bardzo różnią się od tych, w których przyszło zarządzać naszym przodkom? Czas Wielkiej Rewolucji Przemysłowej, czy II Wojna Światowa i rozwój gospodarki po niej też charakteryzowały się dynamiką, zmiennością i niepewnością

🔥Znaczenie HR w organizacji się zmienia. Funkcje operacyjne, choć ważne są outsourcowane i automatyzowane. To co staje się kluczowe, to rola partnera dla „Biznesu”. Wg. badania to czynniki niematerialne będą miały największy wpływ na rozwój i „być, albo nie być” firm przyszłości! Np. ESG!

🔥Czy ludzie to nadal najważniejszy „zasób” w każdej organizacji? I tu „Puszka Pandory” została otwarta…

Przypominamy, że uczestnicy Klubu mogą skorzystać z wiedzy Arthur Hunt projektując swoją karierę zawodową. Gdy jest taka potrzeba piszcie kontakt@kdfdialog.org.pl